Hoe doe je zoekwoordenonderzoek voor je webshop?
Het succes van een webshop hangt sterk af van de online vindbaarheid.
Zoekwoordenonderzoek speelt daarin een belangrijke rol.
Zelfs met een minder sterke SEO-strategie kun je goede resultaten behalen door de juiste zoekwoorden te targeten, maar met een verkeerd uitgevoerd zoekwoordenonderzoek laat je kansen liggen.
Kijk je liever een video?
Wat houdt zoekwoordenonderzoek voor webshops in?
Zoekwoordenonderzoek, ook wel keyword research, draait om het vinden van termen die potentiële klanten gebruiken om jouw producten te vinden.
Het is een onmisbaar onderdeel van het optimaliseren van je webshop voor zoekmachines, en het biedt inzicht in hoe jouw doelgroep zoekt. Het is de sleutel tot het verbeteren van zowel productpagina’s als informatieve content in je webshop.
Verschillende soorten zoekwoorden
Bij zoekwoordenonderzoek zijn er drie categorieën zoekwoorden om rekening mee te houden:
- Productcategoriepagina-zoekwoorden richten zich op overkoepelende productcategorieën, bijvoorbeeld “leren schoenen”
- Productpagina-zoekwoorden richten zich op directe aankoopintenties, bijvoorbeeld “zwarte leren schoenen kopen”.
- Informatieve zoekwoorden spelen in op informatievragen, zoals “hoe leren schoenen onderhouden”.
Een gebalanceerde aanpak waarbij alle drie de typen zoekwoorden verwerkt worden, zorgt voor een sterke SEO-strategie. Je wilt namelijk niet alleen je productpagina’s optimaliseren, maar ook je productcategorieën en aan de slag met blogs (mits dat past bij jouw webshop).
Waarom bloggen belangrijk is voor SEO
Bloggen biedt veel voordelen voor je webshop. Door waardevolle artikelen te publiceren, kun je informatieve zoekwoorden targeten waarop je anders niet gevonden zou worden.
Dit type content helpt bij het opbouwen van autoriteit en trekt klanten aan die zich nog in de oriënterende fase van hun koopreis bevinden.
Zoekwoorden gedurende de klantreis
De klantreis bestaat uit verschillende fases, waarbij andere zoekwoorden leidend zijn:
- Bewustwording: Klanten zijn op zoek naar informatie -> Gebruik informatieve zoekwoorden.
- Overweging: Klanten vergelijken opties -> Combineer productgerichte met informatieve zoekwoorden.
- Besluitvorming: Klanten staan op het punt om te kopen -> Richt je op productpagina-zoekwoorden.
Hoe zoekwoorden de zichtbaarheid van je webshop beïnvloeden
Strategisch gebruik van relevante zoekwoorden zorgt ervoor dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt. Dit verhoogt je zichtbaarheid en trekt meer bezoekers naar je webshop.
Tools voor zoekwoordenonderzoek
Bij Webcrafter maken we graag gebruik van deze tools voor SEO voor webshops:
- SEMrush voor uitgebreide data-inzichten en concurrentieanalyses.
- Mangools, dat toegankelijk en gebruiksvriendelijk is met sterke functionaliteiten voor site-analyses en SERP-analyses.
Met deze tools kun je de zoekwoorden ontdekken die voor jouw specifieke niche het meest waardevol zijn. SEMrush is vrij uitgebreid (en duur), dus ik raad je aan om te starten met Mangools.
Conclusie
Zoekwoordenonderzoek vormt de ruggengraat van een effectieve SEO-strategie voor webshops. Door niet alleen aandacht te schenken aan producten en categorieën, maar ook blogs en informatieve content te ontwikkelen, vergroot je de kans op betere zichtbaarheid in de zoekmachine.
Ben jij een webshop-eigenaar met een focus op lange termijn groei? Begin dan met het optimaliseren van jouw SEO-strategie via het gratis mini E-book “Verdubbel je webshop bezoekers met SEO”.
Gastblog van Sander Touw, Webcrafter