Of je nu wilt of niet, je komt er niet onderuit. Het klassieke Google Analytics houd per 1 juli aanstaande op te bestaan en voor die tijd moet je de overstap naar Google Analytics 4 hebben gemaakt. Vooral als webwinkel is deze stap ontzettend belangrijk, want je wilt natuurlijk kunnen blijven meten welk verkeer zorgt voor de bestellingen.
In dit artikel sta ik stil bij enkele van de voordelen van Google Analytics 4.
Verbeterde rapportage over klantgedrag
Een van de belangrijkste voordelen van Google Analytics 4 is de verbeterde rapportage over klantgedrag. Het platform maakt gebruik van geavanceerde machine learning-technologieën om gebeurtenissen in beeld te brengen. Dit kan je helpen om belangrijke inzichten te krijgen over het gedrag van jouw klanten, zoals welke producten het meest worden bekeken, hoe lang gebruikers op uw website blijven en waar ze vandaan komen.
Met deze informatie kun je jouw webshop optimaliseren om de gebruikerservaring te verbeteren en uw conversiepercentage te verhogen. Als je bijvoorbeeld ziet dat veel gebruikers de webshop verlaten op een specifieke pagina, kun je deze pagina optimaliseren om de gebruikerservaring te verbeteren en het aantal verlaters te verminderen.
Betere integratie met Google Ads en andere externe tools
Een ander voordeel van Google Analytics 4 is de betere integratie met andere tools, zoals Google Ads. Hierdoor kun je advertentiecampagnes beter bijhouden en optimaliseren. Met Google Analytics 4 kun je bijvoorbeeld inzicht krijgen in het aantal klikken en conversies dat je advertenties genereren.
Dit is natuurlijk niet nieuw, maar de mogelijkheden met datagedreven conversies en het toekennen van de juiste attributie zijn eindeloos. Zo run ik een Google Ads campagne voor een bedrijf in vakantiehuisjes waarbij we voor een first-click strategie hebben gekozen. Dit was in het oude Google Analytics niet zo eenvoudig.
Bovendien kun je met Google Analytics 4 gegevens van verschillende externe tools combineren en integreren. Dit kan helpen om een vollediger beeld te krijgen van je klanten en hun gedrag op jouw webshop.
Verbeterde gegevensprivacy en beveiliging
Een ander belangrijk voordeel van Google Analytics 4 is de verbeterde gegevensprivacy en beveiliging. Dit voordeel is er natuurlijk voor de consument en geeft ons marketeers juist wat meer uitdagingen. Het platform is ontworpen met privacy in gedachten en biedt geavanceerde tools om de privacy van jouw klanten te beschermen. Zo kun je bijvoorbeeld anonieme gegevens verzamelen om de privacy van je klanten te waarborgen. Welke keuze je ook maakt, denk er ook aan om deze op de juiste manier te verwoorden in de op jouw webshop vindbare privacy policy.
Conclusie en tips
Google Analytics 4 biedt tal van voordelen voor webwinkels. Het stelt je in staat om het gedrag van klanten anoniem bij te houden, inzichten te krijgen in de prestaties van je webshop en daarmee advertentiecampagnes te optimaliseren en de privacy en beveiliging van uw gegevens te waarborgen.
Daarnaast biedt Google Analytics 4 nog meer functies en mogelijkheden, zoals het bijhouden van gebeurtenissen, het maken van aangepaste rapporten en het integreren van gegevens van andere platforms. Hierdoor kun je nog meer inzicht krijgen in het gedrag van je webshop bezoekers en jouw webshop verder optimaliseren.
Kortom, Google Analytics 4 is een krachtige tool die webwinkels kan helpen om hun prestaties bij te houden en te verbeteren. En tja… je zult de overstap nu toch moeten maken.
Heb je hulp nodig bij de overstap zelf? Bekijk dan onze overstapservice. En heb je Google Analytics 4 al geïnstalleerd en kun je wel wat hulp gebruiken bij het gebruik ervan? Overweeg dan om mijn Google Analytics 4 training aan te schaffen.
Dit blog is geschreven door Marc de Groot, eigenaar van Search Cobra, “Wij lossen alle Google Marketing vraagstukken op met een glimlach en vertalen onze passie voor het vak in passie voor de klant.”