Een webshop starten maar wat is je doelgroep?
Dit is een vraag die je moet beantwoorden voordat je meteen begint met het inpakken van je eerste bestelling en je jezelf als de nieuwe e-commerce koning of koningin ziet. “voor wie is deze webshop eigenlijk?”
En nee, “voor iedereen” is geen antwoord. Want als je probeert alles aan iedereen te verkopen, verkoop je uiteindelijk niets.
Dus, is het belangrijk om uit te vogelen wie de mensen zijn die jou een succesvol ondernemer gaan maken—of op z’n minst je eerste klant worden.
Stap 1: Wat verkoop je en voor wie zou dat eigenlijk zijn?
Begin bij je product. Je hebt waarschijnlijk al iets in gedachten, toch? Een geweldig, revolutionair idee dat de wereld absoluut nodig heeft (of gewoon iets wat je zelf heel leuk vindt). Maar voordat je denkt dat jouw product “iedereen” gaat bekoren, vraag jezelf af: wie zou hier echt warm voor lopen?
Verkoop je bijvoorbeeld hondenjasjes met ingebouwde zaklampen? Dan is je doelgroep duidelijk: hondenliefhebbers met een voorliefde voor avondwandelingen (en misschien een iets te grote liefde voor hun viervoeter). Verkoop je zelfgebreide pannenlappen? Dan kun je oma en haar breiclubje targeten. Kijk dus eerst naar wat je aanbiedt en denk goed na over wie er echt op je product zit te wachten.
Stap 2: Creëer een denkbeeldige BFF (Buyer Persona)
Dit klinkt misschien een beetje maf, maar het werkt écht: maak een denkbeeldige klant. Geef hem of haar een naam, leeftijd, favoriete tv-serie, en hobby’s. Maak er een heel persoon van, met een verhaal. Bijvoorbeeld: “Sarah, 29 jaar, is een freelance fotograaf, houdt van minimalistische designs en koopt alleen duurzame producten. Ze heeft een abonnement op een hippe thee-box en Instagram is haar tweede huis.”
Nu heb je niet alleen een helder beeld van wie je klant is, maar weet je ook beter hoe je tegen hen moet praten in je marketing. Want je praat tegen Sarah niet op dezelfde manier als tegen je oma. Tenzij Sarah en oma allebei fan zijn van vintage lampenkappen en theemutsen. Dan misschien wel.
Stap 3: Word een online Sherlock Holmes
Nu je een idee hebt wie je potentiële klanten zijn, is het tijd om op onderzoek uit te gaan. Zet je speurneus op en duik het internet in. Kijk naar wat je concurrenten doen en wie hun klanten zijn. Check de comments, lees de reviews, en scroll door hun social media volgers. Klinkt als stalken, maar het is puur voor “onderzoek” (dat mag, toch?)
Je ontdekt misschien dat mensen die eco-vriendelijke tandenborstels kopen, ook vaak zero-waste fanaten zijn die hun eigen deo maken. Of dat liefhebbers van handgemaakte kaarsen vaak ook van yoga en avocado toast houden. Voila! Dat is waardevolle info voor het bepalen van je doelgroep.
Stap 4: Test je theorie (met echte mensen)
Denk je dat je je doelgroep hebt gevonden? Mooi! Tijd om te checken of je het bij het juiste eind hebt. Test je ideeën bij de mensen om je heen.
Misschien ken je een paar potentiële klanten (ja, die ene vriend die altijd net even iets te enthousiast over je producten is). Vraag wat ze van je ideeën vinden. Zouden ze jouw product echt kopen?
Hoeveel zouden ze ervoor betalen? Wat vinden ze van je branding? En als je niemand kent die in je doelgroep valt, vraag dan je vrienden of hun vrienden willen helpen (gratis koekjes werken altijd om mensen over te halen).
Stap 5: Data is je nieuwe beste vriend (ook al klinkt dat saai)
Als je webshop eenmaal draait, is data je geheime wapen. Kijk wie er op je site komt, welke pagina’s ze het langst bekijken, en wat ze kopen (of juist niet).
Misschien had je gedacht dat je hippe hondenjasjes vooral populair zouden zijn bij jonge professionals, maar blijkt dat oma met haar teckel het hardst aan het shoppen is.
Dan kun je je marketingstrategieën daarop aanpassen. Je doelgroep is nooit in beton gegoten; blijf luisteren naar de cijfers en stel bij waar nodig.
Stap 6: Blijf scherp (en flexibel)
Het kan zomaar zijn dat je in het begin een hele duidelijke doelgroep voor ogen had, maar dat de realiteit anders blijkt te zijn. Geen paniek.
Wees flexibel en durf te schakelen als je nieuwe kansen ziet. Misschien ontdek je wel een heel nieuw segment dat je niet had verwacht.
Of blijkt je product veel populairder te zijn in een niche waar je nooit aan had gedacht. Zoals opblaasbare flamingo’s voor kinderen die gek zijn op zwembadfeestjes… en hun ouders, die alles doen om hun kinderen blij te maken.
Conclusie
Het bepalen van je doelgroep is geen exacte wetenschap (gelukkig maar, want dan hadden we allemaal een rekenmachine nodig). Maar met een beetje speurwerk, fantasie en de juiste tools kom je een heel eind. Dus begin bij je product, word een online detective, creëer je ideale klant, en blijf leren van de data.
En het allerbelangrijkste: probeer niet je product aan “iedereen” te verkopen.